Persoonlijk verhaal Quote 500-ondernemer opgetekend in boek

‘Groot’ biedt eerlijke inkijk in leven & ondernemerschap van Arthur Dontje

Openhartig boek over ondernemer Arthur Dontje en zijn bedrijf Dobla

Hoe Dontje de groothandel van zijn vader uitbouwde tot de grootste producent van chocoladedecoraties ter wereld

Een miljoenenimperium dat Dontje in 2018 voor een astronomisch bedrag verkocht

Over het nemen van grote, soms onaanvaardbare risico’s en kleine, persoonlijke details

Alkmaar, 4 november 2020 – Vandaag verschijnt GROOT: een boek waarin lezers een unieke inkijk krijgen in het leven en ondernemerschap van Arthur Dontje. Dontje wist Dobla, de groothandel in bakkerijgrondstoffen van zijn ouders, om te vormen tot een miljoenenimperium in chocoladedecoraties. Aan het einde van 2018 verkocht hij het bedrijf voor een enorm bedrag aan een Italiaanse firma.

Het boek GROOT is geschreven door Linda van ’t Land, op basis van vele gesprekken die zij had met zowel Dontje zelf als met zijn vrouw, zijn kinderen en voormalig medewerkers. Het resultaat is een spannend en openhartig verhaal, waaruit duidelijk wordt dat Dontje tijdens zijn carrière altijd zeer scherp aan de wind heeft gevaren. Het boek gaat over lef hebben en over extreem grote risico’s nemen als ondernemer. Want: ‘Wie groot wil worden, moet groot denken’ aldus Dontje. De opbrengst van zijn boek schenkt hij in zijn geheel aan de Barry Foundation.

Hoewel Dontje als ondernemer niet altijd 100% eerlijk was (‘Er wordt altijd iemand de dupe van keuzes die je maakt’), is hij in het boek recht door zee. En dat maakt het boek geen glamoureus succesverhaal, maar een inspirerend overzicht waarin Dontje ook heel openlijk de dieptepunten uit zijn loopbaan deelt.

Het verhaal begint in 1985, wanneer Dontje met zijn vader bij dé grote concurrent op bezoek is geweest. Daar raakt junior geïnspireerd voor de toekomst, wat zijn vader hem in eerste instantie niet in dank afneemt. De lezers maken kennis met de ouders en de opvoeding die Dontje genoot. Ook wordt duidelijk hoe Dontje senior tot in de laatste dagen van zijn leven bij het bedrijf betrokken is gebleven en schemert door wat voor vader en partner Arthur zelf is.

Ook op zakelijk vlak is Dontje in het boek openhartig. Hij vertelt over de vele obstakels die hij onderweg is tegengekomen en over het belangrijke besluit een groot deel van de productie van Dobla naar Vietnam te verplaatsen. Het nemen van risico’s is een terugkerend thema in het boek. Dontje nam keer op keer zeer grote, soms bijna onaanvaardbare risico’s, die niet alleen hemzelf, maar ook zijn gezin en zijn hele bedrijf hadden kunnen vernietigen. Tot tweemaal toe wordt hij in Bijzonder Beheer geplaatst en hij scheert langs de rand van een faillissement. Uiteindelijk weet hij Dobla, ooit die eenvoudige groothandel in bakkerijgrondstoffen met een voornamelijk Noord-Hollandse klantenkring, uit te bouwen tot internationale producent van premium chocolade cups en decoraties voor klanten over de hele wereld. Niet alleen ambachtelijke bakkers, ook toprestaurants, cateringbedrijven en multinationals zoals Singapore Airlines, Starbucks, Kellogs, Nestlé, Dunkin’ Donuts en Flying Emirates nemen voor hun producten wereldwijd chocolade decoraties van Dobla af voor hun gebak en desserts. De verkoop van het bedrijf aan het einde van 2018 was een miljoenendeal, waarmee Dontje in één klap de Quote 500 binnenstormde.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie, een interview aanvraag óf het aanvragen van een recensie-exemplaar, kunt u contact opnemen met: 2twintig | Britt Kennedie | britt@2twintig.nl | 010 - 2801555